Za každou veľkou značkou stojí zaujímavý príbeh. Inak tomu nie je ani pri talianskej značke motocyklov Piaggio. Ako sa začala jej cesta a čím sa preslávila?

Taliansky sen

Farebný motocykel Piaggio Vespa sa stal jedným z najviac ikonických talianskych produktov, no zamysleli ste sa niekedy nad jeho históriu? Spoločnosť Piaggio pôvodne sídlila v Janove, kde sa zameriavala na výrobu helikoptér, lietadiel a áut určených na vojenské účely.

Neslávne známa bola tým, že patrila medzi popredného dodávateľa lietadiel pre fašisticú armádu. Ako všetci vieme, táto situácia netrvala večne a keďže vojna mala na celú Európu zničujúce následky, odniesla si to aj korporácia Piaggio.

Počas nemeckej okupácie Talianska začali inžinieri diskutovať o tom, ako by mohli výrobu prispôsobiť pokojnejším časom. Svoje produkty teda chceli priblížiť širokej verejnosti. Syn zakladateľa, Enrico Piaggio veril, že budúcnosť patrí lacným motocyklom, ktoré sa dajú ľahko ovládať aj napriek katastrofálnemu stavu talianskych ciest. Spoločne s bratom Armandom a inžiniermi Spolitim a Cassinim sa podieľali na vývoji modelu Piaggio M5, ktorý sa preslávil pod názvom Paperino.

Zlepšenie skútrov vďaka Corradinovi D’Ascaniovi

Enrico Piaggio požiadal o pomoc leteckého konštruktéra Corradina D’Ascania, ktorý bol známy tým, že nenávidel motorky. Svoju nechuť voči týmto vozidlám zdôvodňoval slovami, že sú nekomfortné, zbytočné a nepraktické. Keby mu niekto povedal, že v roku 2020 sa celosvetovo predá spolu okolo 49 miliónov motocyklov, asi by sa len neveriacky zasmial. V tom čase však nemal prácu a nemohol si vyberať, takže napriek svojmu odporu sa Enricovi rozhodol pomôcť.

D’Ascanio bol perfekcionista a mal zmysel pre detail,  zaslúžil sa o vznik priameho pohonu, radiacej páky na riadidlách a taktiež sa vymyslel jednostranné zavesenie a odpruženie kolesa. Okrem toho sa zameriaval na praktickosť a funkčnosť, preto zmenil tvar kapoty a predného krytu tak, aby sa šofér pri jazde v daždi či mokrom teréne nezašpinil. Vďaka tomu svetlo sveta uzrel skúter MP6 a zo spoločnosti Piaggio vznikla Vespa.

Verejnosť reagovala s nadšením i s údivom

Nový skúter bol uvedený na trh v apríli 1946 a začal sa vyrábať v továrni v toskánskom meste Pontedera. Toskánski robotníci boli široko ďaleko známi svojou prispôsobivosťou a vysokokvalitným remeselným spracovaním, čo sa odzrkadlilo na finálnych úpravách vozidla MP6.

Vespa 98, Vespa 125 Corsa, Vespa 150 GS a mnoho ďalších vozidiel v polovici dvadsiateho storočia zmenilo osobnú dopravu a taliansky životný štýl tým, že vojnové know-how bolo smerované na mierové využitie v rámci geograficky rozšíreného partnerstva a spolupráce. Mnohí obyčajní ľudia spočiatku Vespu odmietali kvôli jej futuristickému aerodynamickému tvaru, no časom sa vášne upokojili, Vespa začala naberať na popularite a jej skútre sa rozšíili do niekoľkých krajín.

Piaggio a súčasnosť

Spoločnosť Piaggio Group v súčasnosti pôsobí v 125 krajinách, kde má viac ako 2570 predajcov, 147 dovozcov a viac ako 700 predajní Motoplex. Celkovo má 8 tovární – 4 v Taliansku a po jednej továrni má v Indii, Vietname, Číne, Amerike a najnovšie stavia továreň v Indonézii. Výskumné centrá sa nachádzajú v Pontedere, Noale, Kalifornii a v Bostone. Zaujímavosťou je, že v roku 2020 sa Piaggio Group zaradila medzi medzi svetových lídrov v oblasti udržateľnosti a piaty rok po sebe získala hodnotenie AA.

Užitočné doplnky a príslušenstvo na skútre Piaggio nájdete na webovej stránke eshopstyx.sk.

 

Zdroj obrázka: pixabay.com