Káva je jedným z najviac populárnych nápojov na svete. Veľa ľudí, ktorí si užívajú pitie kávy by však chceli limitovať svoj príjem kofeínu z istého dôvodu. Pre nich sa káva bez kofeínu môže zdať vhodnou voľbou. Ide totiž o normálnu kávu, ktorá však nemá kofeín. Je však rovnako dobrá ako klasická káva? Tento článok sa  pozrie na rozdiely medzi klasickou kávou a kávy bez kofeínu spolu s jej zdravotnými účinkami.

Čo je to presne káva bez kofeínu?

Ide o kávu z normálnych kávových zŕn, ktoré majú odstránené aspoň 97 % kofeínu. Zrná sú zbavené kofeínu ešte predtým, než sa upražia a pomelú. Je niekoľko spôsobov ako odstrániť kofeín z kávových zŕn. Väčšina z nich zahŕňa vodu, organické rozpúšťadlá alebo oxid uhličitý.

Tradičnou metódou sú kávové zrná umyté v rozpúšťadlách, pokým sa kofeín extrahuje do nich a následne sa rozpúšťadlá odstránia. Nutričné hodnoty bezkofeínovej kávy sú okrem kofeínu takmer také isté ako pri normálnej káve. Avšak, chuť a čuch môže byť trochu miernejšia a farba sa v závislosti od použitej metódy môžu zmeniť.

Toto môže urobiť bezkofeínovú kávu atraktívnou pre ľudí citlivých na horkú chuť a vôňu regulárnej kávy.

Koľko kofeínu teda obsahuje takáto káva?

Bezkofeínová káva nie je úplne bez kofeínu. Väčšinou obsahuje zhruba 3 mg kofeínu na 1 šálku kávy, čo je však veľmi málo.

Bezkofeínová káva obsahuje množstvo antioxidantov a živín

Káva je jedným z najlepších zdrojov antioxidantov v našej životospráve. V porovnaní s tradičnou kávou, bezkofeínová obsahuje taktiež antioxidanty, avšak niekedy aj o 15 % nižšie množstvo. Antioxidanty pomáhajú pri prevencii srdcovo-cievnych chorôb, rakovine a diabetesu typu 2.

Okrem antioxidantov nám dokáže 1 šálka bezkofeínovej kávy poskytnúť 2,4 % množstva odporúčaného množstva denného príjmu magnézia, 4,8 % draslíka a 2,5 % vitamínu B3. Toto sa môže zdať na začiatku málo, avšak množstvo sa rýchlo zmení, keď pijete 2-3 (alebo viac) šálok počas dňa.

Zdravotné účinky

Pravdou je, že káva býva zvyčajne  pre vás dobrá. Je totiž spojená s niekoľkými zdravotnými benefitmi, ktoré sú väčšinou pridelené antioxidantom a iným aktívnym látkam. Avšak, čo sa týka bezkofeínovej kávy, jej špecifické výhody sú ťažko určené.

Dôvodom je, že väčšina štúdii skúma účinky kávy bez rozdielu, či ide o normálnu alebo bezkofeínovú kávu a niektoré dokonca ani neskúmajú bezkofeínovú kávu. Väčšina štúdii je taktiež iba pozorovacia, čo znamená, že nevedia dokázať či káva spôsobila zlepšenie zdravia, ale iba to, že káva je s nimi asociovaná.

Pre koho je určená bezkofeínová káva?

Je veľa individuálnych faktorov, ktoré zohrávajú úlohu pri tolerancii kofeínu. Pre niektorých ľudí môže byť jedna šálka príliš, zatiaľ čo iným nestačia ani 2 alebo až 3 šálky kávy denne.

Prílišné užívanie kofeínu môže premôcť centrálny nervový systém, spôsobiť roztržitosť, úzkosť, zažívacie problémy, srdcovú arytmiu  a problémy so spánkom. Ľudia, ktorí sú veľmi citliví na kofeín môžu chcieť znížiť príjem regulárnej kávy alebo prejsť na pitie bezkofeínovej kávy či čaju.

Záver

Káva je jedným z najlepších nápojov, keďže obsahuje veľké množstvo antioxidantov a znižuje risk viacerých chorôb. Avšak, nie všetci ľudia môžu piť klasickú kávu. Pre nich je bezkofeínová káva dobrou alternatívou, keďže má podobné zdravotné benefity, ale žiadne vedľajšie účinky.