Preferencie ľudí sa neustále menia a v poslednom čase je vidieť, že zákazník vyhľadáva menšie obchodné prevádzky. Domáce produkty a individuálny prístup sú to, čo ľudia uprednostňujú. Ak si práve otvárate malú obchodnú prevádzku s potravinovým sortimentom, musíte kúpiť obchodnú váhu. Aké parametre by mala mať ideálna obchodná váha?
Rozmery váhy a váživosť
Do malej prevádzky nepotrebujete rozmerné váhy, ktoré by vám pri vážení drobnejšieho tovaru viac prekážali ako pomáhali. Obchodné váhy nájdete v rôznych rozmeroch, takže iste nájdete primeranú veľkosť. Dôležité je uvedomiť si, čo všetko budete na váhe vážiť resp. aký tovar budete váhovo preverovať. Ak v obchode predávate len bežný potravinový tovar, stačiť by vám mala váha s váživosťou do 30 kg.
V malých predajniach je oveľa viac ako maximálna váživosť dôležitejšia tá minimálna. Minimálnu váživosť váhy zistíte vynásobením najmenšieho dielika číslom 20.
Dielik váhy a kalibrácia
Dielik váhy určuje presnosť meranej hmotnosti. Ak budete mať veľké oči a kúpite váhu s veľkou váživosťou, odchýlky váhy budú veľké a vy budete na každom tovare tratiť. V obchodných prevádzkach je nutné po kúpe váhy realizovať kalibráciu. Kalibrácia znamená nastavenie váhy a zistenie odchýlok.
Odolnosť váhy
Do obchodnej prevádzky musíte kúpiť váhu, ktorá je vodotesná. Pozor na to, že niektoré prístroje sú len vodeodolné. Znamená to, že odolajú vlhkosti, ale ak prídu dlhodobejšie do styku s vodou, prestanú fungovať. Vodotesné váhy musia byť označené IP krytín vyšším ako 65. Takéto krytie je dôležité i z dôvodu ochrany vnútorného mechanizmu váhy pred drobnými čiastočkami prachu či iných nečistôt.
Funkcie obchodnej váhy
V prevádzkach, kde sa tovar predáva konečnému spotrebiteľovi sa využívajú váhy s pripojením na pokladňu alebo tlačiareň. Vďaka tejto možnosti sa zrýchľuje proces predaja. Prepojenie nemusí byť káblové, čo je praktické, ak je váha umiestnená ďalej od pokladne. V prípade, že si budú zákazníci tovar vážiť sami, váha musí disponovať tlačou etikiet. Ideálne váhy do obchodov majú funkciu výpočtu ceny tovaru na základne naprogramovaných údajov.